Two details of above. |
Detail of above. |
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Fernand Renard (1912-1990), French painter. Other than the fact that he created the trompe l'oeil-ed "potting shed" for Bunny Mellon, I've been able to find next to nothing about his career and nothing about his life. If anyone knows anything...?
Mellon's famous garden room is preserved at her four-thousand-acre estate, Oak Spring Farms, in Upperville, Virginia. |
https://www.victoriaandson.com/blog/2017/9/18/fernand-renard
ReplyDeleteYou may have seen this, if not hopefully it will be helpful.
I did! But thank you so much for sharing this. It was about the only mention of him I could find. But as it didn't tell me much more than that he ate at restaurants and sent Christmas cards - hehe - it didn't give me much to work with. : )
DeleteAt least one facette of Renard's life:
ReplyDeletehttps://m.mainpost.de/regional/kitzingen/Renard-Wandbild-wird-restauriert;art773,8902620
(as prisoner of war in Iphofen, Germany 1940-45 , painted portraits and a Crucification for a chapel).
Thanks a lot for the inspiration Form your blog :-)
How interesting! I couldn't read the whole article because I didn't want to subscribe, but thank you so much for sharing this. : )
Delete.....there is also a book with articles on Renard in Iphofen: Ansichten und Einsichten : aus den letzten zwei Jahrhunderten der Iphöfer Stadtgeschichte ; Fernand Renard - ein französischer Maler in Iphofen / Hrsg.: Stadt Iphofen 1991
ReplyDeleteand here the text from the newspaper:
09.09.2015 aktualisiert: 21.12.2015
IPHOFEN
Renard-Wandbild wird restauriert
Bald restauriert: Der Franzose Fernand Renard hat in seiner Kriegsgefangenschaft in Iphofen dieses Gemälde für die Kapelle im Krankenhaus gemalt. Jetzt hat der Bauausschuss die Restaurierung beschlossen. Foto: Repro: Stadt Iphofen
Die älteren Iphöfer, die die Kapelle des ehemaligen Krankenhauses (heute Altenbetreuungszentrum) kennen, haben es noch vor Augen: das großformatige Wandgemälde, das über dem Altar hing und den Gekreuzigten sowie zwei Engel zeigte. Das trapezförmige Gemälde, das auf mehreren Heraklit-Platten entstand, gibt es immer noch. Allerdings führt es ein Schattendasein in seinen Einzelteilen im städtischen Bauhof. Der Iphöfer Bauausschuss entschloss sich dazu, das Bild wieder herstellen zu lassen. Allerdings muss ein geeigneter Ort zum Aufstellen noch gefunden werden.
Es war im Jahr 1940, als der Franzose Fernand Renard als Kriegsgefangener nach Iphofen kam. Während seine Landsleute meistens schwere Arbeiten im Wald verrichten mussten, merkte man dem „wohl zart besaiteten Mann“, wie Bürgermeister Josef Mend erklärte, schnell an, dass die Aufgaben im Wald eine Nummer zu groß für Renard seien. Dieser hatte jedoch ein anderes Pfund: Er konnte malen.
Der damalige Bürgermeister richtete dem 28-Jährigen ein Atelier im Rathaus ein. Zwischen 1940 und 1945 schuf er im Auftrag der Stadt mehrere Porträts, meist von gefallenen Wehrmachtsangehörigen nach deren Passbild, aber auch Ansichten und Motive Iphofens. Zahlreiche dieser Werke befinden sich heute noch im Privatbesitz von Iphöfer Familien. Und auch wenn der Maler heute nicht zur Speerspitze der französischen Künstler gehört, ist er in seinem Heimatland zumindest hoch geachtet.
Doch was nun mit dem riesigen Bild? Im Februar waren auf Anregung des Denkmalamtes drei Restauratoren nach Iphofen gekommen, um den Zustand des Werkes zu begutachten. Siegfried Scheder aus Ochsenfurt hatte ein Angebot für rund 12 500 Euro abgegeben, das die Zustimmung der Behörde erhielt. Im Haushalt der Gemeinde ist diese Ausgabe zwar nicht vorgesehen, die Verwaltung würde den Betrag aber durch Einsparungen an anderen Stellen wieder reinholen. Unter den Räten herrschte anfangs Ratlosigkeit. Bernd Hartmann (SPD) wollte wissen, in welchem Verhältnis die Ausgabe zum Wert des Bildes stünde. Bürgermeister Mend konnte diesen zwar nicht beziffern, verwies aber auf den Bekanntheitsgrad des Malers und dessen offizielle Einschätzung als bedeutenden Künstler.
Wenn das Werk nicht restauriert werde, wandere es irgendwann in den Container.
Norbert Melber (Freie Wähler) mahnte in die Runde, dass man sich als Iphöfer einiges von den Bürgern anhören müsse, wenn man ein Kunstwerk, mit dem viele Emotionen verbunden werden, einfach dem Verfall preisgebe. Der Birklinger Ortssprecher Dieter Servatius schlug vor, bei der anstehenden Sanierung der Kapelle eine Rückkehr des Gemäldes dorthin baulich zu berücksichtigen.
Dem Vorschlag des Bürgermeisters schlossen sich die Räte an: Die Restauration des Kunstwerks wird in Auftrag gegeben. Die Stadtverwaltung lotet mögliche Fördermittel aus. Nach einem Standort soll gesucht werden.
tle
Wonderful; thank you for this! And here is the - uncorrected - Google translation for those who don't speak German:
DeleteRenard mural is being restored
Soon restored: The Frenchman Fernand Renard painted this painting for the chapel in the hospital during his captivity in Iphofen. Now the building committee has decided on the restoration. Photo: Repro: City of Iphofen
The older Iphöfer, who know the chapel of the former hospital (today Altenbetreuungszentrum), still remember it: the large-format mural that hung above the altar and showed the crucified and two angels. The trapezoidal painting, which was created on several Heraclit plates, still exists. However, it leads a shadowy existence in its individual parts in the municipal construction yard. The Iphöfer Building Committee decided to have the picture restored. However, a suitable place to set up must still be found.
It was in 1940, when Frenchman Fernand Renard came to Iphofen as a prisoner of war. While his compatriots usually had to do heavy work in the forest, the "well-mannered man," as Mayor Josef Mend explained, quickly realized that the tasks in the forest were a size too big for Renard. However, this one had another pound: he could paint.
The then mayor set up a 28-year-old studio in the town hall. Between 1940 and 1945 he created on behalf of the city several portraits, mostly of fallen Wehrmacht members after their passport photo, but also views and motives of Iphofen. Many of these works are still privately owned by Iphöfer families. And even if the painter does not belong to the spearhead of French artists today, he is at least highly respected in his home country.
But what about the huge picture? In February, three conservators came to Iphofen to inspect the condition of the work at the suggestion of the Office for the Protection of Historical Monuments. Siegfried Scheder from Ochsenfurt had submitted an offer for around 12,500 euros, which received the approval of the authority. Although this issue is not provided for in the municipality's budget, the administration would recover the amount through savings elsewhere. At first, helplessness prevailed among the councilors. Bernd Hartmann (SPD) wanted to know the relationship between the output and the value of the image. Mayor Mend could not quantify this, but pointed to the awareness of the painter and his official assessment as a major artist.
If the plant is not restored, eventually move it into the container.
Norbert Melber (Free Voters) warned that as an Iphöfer, you have to listen to a lot of the citizens, if you simply divulge a work of art, with which many emotions are connected, to decay. The Birklinger local spokesman Dieter Servatius suggested that in the upcoming renovation of the chapel a return of the painting to be considered there structurally.
The advice of the mayor was followed by the councils: The restoration of the artwork is commissioned. The city administration is looking for possible funding. Search for a location.
Is there any way to get a copy of the book you speak about?
ReplyDeleteI'm not sure which book you're asking about. The German one Paamonim mentions?
DeleteThe book with articles on Renard in Iphofen.
ReplyDeleteMaybe if you can contact Paamonim, he or she will know...?
DeleteIf you look on google with the title of the book, you will find that it's still obtainable ( at least in Germany).
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